"GMINA RUDNIKI - MALI ODKRYWCY!"
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
Wstęp
W dobie globalizacji i kosmopolityzmu szczególnie istotne jest, aby pomóc dzieciom zachować poczucie polskiej tożsamości i przynależności do lokalnej społeczności. Warto wspierać je w pielęgnowaniu regionalnej kultury, języka i tradycji. Już od najmłodszych lat warto wyposażać dziecko w wiedzę o „małej ojczyźnie” – najbliższej okolicy oraz sąsiednich miejscowościach tworzących gminę. Ukazanie dziecku piękna i różnorodności jego rodzinnych stron to najprostszy sposób na budowanie poczucia regionalnego patriotyzmu. Pierwsze oznaki tej świadomości będą stopniowo dojrzewać wraz z rozwojem osobowości dziecka, a w przyszłości zaowocują świadomym i odpowiedzialnym uczestnictwem w życiu społecznym oraz zaangażowaniem na rzecz swojej społeczności.
Okres nauki w szkole podstawowej to czas, gdy dzieci są bardzo otwarte na poznawanie otaczającego je świata. To najlepszy moment na realizację treści związanych z edukacją regionalną. Zespół nauczycieli – innowatorów opracował innowację pedagogiczną pt. "Gmina Rudniki – Mali Odkrywcy!" - dostosowaną do zainteresowań i potrzeb naszych najmłodszych uczniów.
Harmonogram realizacji działań innowacyjnych
Autorki innowacji: mgr Lidia Heluszka, mgr Anna Świtała, mgr Magdalena Kubacka
Czas trwania innowacji: III 2025 r. – VI 2025 r.;
Miejsce wdrażania innowacji: Publiczna Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Cieciułowie;
Typ innowacji: metodyczno – programowa;
Zasięg: Innowacją są objęte klasy I – V szkoły podstawowej
Włączeni do działań innowacyjnych zostaną także:
- Pani Dyrektor Barbara Kubik;
- nauczyciele wychowawcy: mgr Jolanta Kępińska, mgr Katarzyna Sykulska i mgr inż. Katarzyna Jaskot;
- środowisko lokalne.
Główny cel
Naszym głównym celem jest ukazanie wychowankom niezwykłego piękna miejscowości tworzących Gminę Rudniki. Chcemy zaprezentować im unikalne budowle i cenne zabytki architektury oraz pomóc odkryć wielobarwność naszej gminnej kultury. Dążymy do tego, aby przybliżyć dzieciom to, co w naszej Gminie najciekawsze i najpiękniejsze, rozbudzając w nich emocjonalną więź z miejscem, w którym się urodziły i dorastają.
Procedury osiągania celów
W dążeniu do realizacji zamierzonych celów będziemy kierować się zasadą „cztery zet”, obejmującą: zainteresowanie uczniów, zadowolenie wynikające z pozytywnej motywacji do nauki, pozytywne zaskoczenie oraz zaktywizowanie wychowanków. Naszym priorytetem jest stworzenie inspirującego środowiska edukacyjnego, które pobudzi ciekawość i zaangażowanie uczniów, a także zachęci ich do samodzielnego odkrywania i eksplorowania najbliższego otoczenia. Pragniemy, aby nasi wychowankowie mieli okazję uczyć się poprzez doświadczenie – uczestnicząc w wycieczkach, projektach badawczych, spotkaniach z lokalnymi ekspertami oraz angażując się w inicjatywy społeczne. Ważnym aspektem jest również odpowiedni dobór metod i form pracy, które pozwolą na wszechstronny rozwój osobowości uczniów. Stawiamy na nowoczesne i aktywizujące formy edukacji, takie jak nauka przez zabawę, projekty interdyscyplinarne czy wykorzystanie technologii cyfrowych. Dzięki temu proces nauki stanie się nie tylko skuteczny, ale także atrakcyjny i inspirujący.
Przewidywane efekty wdrożenia innowacji
"Gmina Rudniki – Mali Odkrywcy!” przynosi uczniom szereg cennych umiejętności i wiedzy, które wpływają na ich rozwój osobisty oraz społeczną odpowiedzialność. Dzięki tym aktywnościom, uczniowie:
zyskują wiedzę o najważniejszych miejscach i zabytkach swojej miejscowości oraz okolicznych wsi, co pozwala im lepiej zrozumieć swoje otoczenie i jego znaczenie. Poznawanie lokalnych atrakcji oraz ich historii wzbogaca ich tożsamość regionalną;
uczą się obrzędów i zwyczajów charakterystycznych dla swojego regionu, co kształtuje w nich poczucie przynależności oraz szacunku dla kultury, w której żyją. Dzięki temu stają się bardziej świadomymi uczestnikami lokalnej społeczności;
poznają historię i tradycje ludności zamieszkującej Gminę Rudniki, co umożliwia im zrozumienie korzeni swojej społeczności i wpływa na ich postawę wobec dziedzictwa kulturowego;
potrafią korzystać z oferty instytucji lokalnych, takich jak muzea, ośrodki kultury czy biblioteki, co umożliwia im aktywne uczestnictwo w wydarzeniach kulturalnych i edukacyjnych. Dzięki temu uczniowie stają się bardziej zaangażowani w życie swojej gminy;
umieją korzystać z różnych źródeł informacji, takich jak teksty źródłowe, plany, mapy, ilustracje, fotografie, wirtualne rekonstrukcje czy prezentacje multimedialne. Ta umiejętność rozwija ich zdolność do krytycznego myślenia i analizy danych;
doceniają wartość kultywowania tradycji rodzinnych i zwyczajów, co wpływa na ich więzi z bliskimi oraz poczucie wspólnoty. Uczniowie stają się bardziej świadomi znaczenia historii własnej rodziny;
zdają sobie sprawę z potrzeby ochrony przyrody i zabytków, co rozwija w nich postawę proekologiczną i odpowiedzialność za środowisko naturalne.
Mamy nadzieję, że projekt ten nie tylko rozwinie świadomość historyczną i społeczną uczniów, ale także zachęci ich do aktywnego uczestnictwa w życiu swojej społeczności. Chcemy, by w przyszłości z dumą i odpowiedzialnością dbali o losy swojej wsi, regionu i kraju, angażując się w jego rozwój i pielęgnowanie lokalnych tradycji.
Jesteśmy przekonani, że taka strategia działania przyczyni się do wychowania świadomych, odpowiedzialnych i zaangażowanych obywateli, którzy będą z dumą pielęgnować dziedzictwo swojego regionu i aktywnie uczestniczyć w życiu społeczności lokalnej.