Gmina Rudniki - MALI ODKRYWCY! - innowacja pedagogiczna

 

 

"GMINA RUDNIKI - MALI ODKRYWCY!"

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

 

Wstęp

 

     W dobie globalizacji i kosmopolityzmu szczególnie istotne jest, aby pomóc dzieciom zachować poczucie polskiej tożsamości    i przynależności do lokalnej społeczności. Warto wspierać je w pielęgnowaniu regionalnej kultury, języka i tradycji. Już od najmłodszych lat warto wyposażać dziecko w wiedzę o „małej ojczyźnie” – najbliższej okolicy oraz sąsiednich miejscowościach tworzących gminę. Ukazanie dziecku piękna i różnorodności jego rodzinnych stron to najprostszy sposób na budowanie poczucia regionalnego patriotyzmu. Pierwsze oznaki tej świadomości będą stopniowo dojrzewać wraz z rozwojem osobowości dziecka, a w przyszłości zaowocują świadomym i odpowiedzialnym uczestnictwem w życiu społecznym oraz zaangażowaniem na rzecz swojej społeczności.

Okres nauki w szkole podstawowej to czas, gdy dzieci są bardzo otwarte na poznawanie otaczającego je świata. To najlepszy moment na realizację treści związanych z edukacją regionalną. Zespół nauczycieli – innowatorów opracował innowację pedagogiczną pt. "Gmina Rudniki – Mali Odkrywcy!" - dostosowaną do zainteresowań i potrzeb naszych najmłodszych uczniów.

 

Harmonogram realizacji działań innowacyjnych

 

Autorki innowacji: mgr Lidia Heluszka, mgr Anna Świtała, mgr Magdalena Kubacka

Czas trwania innowacji: III 2025 r. – VI 2025 r.;

Miejsce wdrażania innowacji: Publiczna Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Cieciułowie;

Typ innowacji: metodyczno – programowa;

Zasięg: Innowacją są objęte klasy I – V szkoły podstawowej

 

Włączeni do działań innowacyjnych zostaną także:

- Pani Dyrektor Barbara Kubik;

- nauczyciele wychowawcy: mgr Jolanta Kępińska, mgr Katarzyna Sykulska i mgr inż. Katarzyna Jaskot;

- środowisko lokalne.

 

 Główny cel 

Naszym głównym celem jest ukazanie wychowankom niezwykłego piękna miejscowości tworzących Gminę Rudniki. Chcemy zaprezentować im unikalne budowle i cenne zabytki architektury oraz pomóc odkryć wielobarwność naszej gminnej kultury. Dążymy do tego, aby przybliżyć dzieciom to, co w naszej Gminie najciekawsze i najpiękniejsze, rozbudzając w nich emocjonalną więź z miejscem, w którym się urodziły i dorastają.

 

Procedury osiągania celów

W dążeniu do realizacji zamierzonych celów będziemy kierować się zasadą „cztery zet”, obejmującą: zainteresowanie uczniów, zadowolenie wynikające z pozytywnej motywacji do nauki, pozytywne zaskoczenie oraz zaktywizowanie wychowanków. Naszym priorytetem jest stworzenie inspirującego środowiska edukacyjnego, które pobudzi ciekawość i zaangażowanie uczniów, a także zachęci ich do samodzielnego odkrywania i eksplorowania najbliższego otoczenia. Pragniemy, aby nasi wychowankowie mieli okazję uczyć się poprzez doświadczenie – uczestnicząc w wycieczkach, projektach badawczych, spotkaniach z lokalnymi ekspertami oraz angażując się w inicjatywy społeczne. Ważnym aspektem jest również odpowiedni dobór metod i form pracy, które pozwolą na wszechstronny rozwój osobowości uczniów. Stawiamy na nowoczesne i aktywizujące formy edukacji, takie jak nauka przez zabawę, projekty interdyscyplinarne czy wykorzystanie technologii cyfrowych. Dzięki temu proces nauki stanie się nie tylko skuteczny, ale także atrakcyjny i inspirujący.

 

Przewidywane efekty wdrożenia innowacji

"Gmina Rudniki – Mali Odkrywcy!” przynosi uczniom szereg cennych umiejętności i wiedzy, które wpływają na ich rozwój osobisty oraz społeczną odpowiedzialność. Dzięki tym aktywnościom, uczniowie:

  • zyskują wiedzę o najważniejszych miejscach i zabytkach swojej miejscowości oraz okolicznych wsi, co pozwala im lepiej zrozumieć swoje otoczenie i jego znaczenie. Poznawanie lokalnych atrakcji oraz ich historii wzbogaca ich tożsamość regionalną;

  • uczą się obrzędów i zwyczajów charakterystycznych dla swojego regionu, co kształtuje w nich poczucie przynależności oraz szacunku dla kultury, w której żyją. Dzięki temu stają się bardziej świadomymi uczestnikami lokalnej społeczności;

  • poznają historię i tradycje ludności zamieszkującej Gminę Rudniki, co umożliwia im zrozumienie korzeni swojej społeczności i wpływa na ich postawę wobec dziedzictwa kulturowego;

  • potrafią korzystać z oferty instytucji lokalnych, takich jak muzea, ośrodki kultury czy biblioteki, co umożliwia im aktywne uczestnictwo w wydarzeniach kulturalnych i edukacyjnych. Dzięki temu uczniowie stają się bardziej zaangażowani w życie swojej gminy;

  • umieją korzystać z różnych źródeł informacji, takich jak teksty źródłowe, plany, mapy, ilustracje, fotografie, wirtualne rekonstrukcje czy prezentacje multimedialne. Ta umiejętność rozwija ich zdolność do krytycznego myślenia i analizy danych;

  • doceniają wartość kultywowania tradycji rodzinnych i zwyczajów, co wpływa na ich więzi z bliskimi oraz poczucie wspólnoty. Uczniowie stają się bardziej świadomi znaczenia historii własnej rodziny;

  • zdają sobie sprawę z potrzeby ochrony przyrody i zabytków, co rozwija w nich postawę proekologiczną i odpowiedzialność za środowisko naturalne.

 

Mamy nadzieję, że projekt ten nie tylko rozwinie świadomość historyczną i społeczną uczniów, ale także zachęci                            ich do aktywnego uczestnictwa w życiu swojej społeczności. Chcemy, by w przyszłości z dumą i odpowiedzialnością dbali o losy swojej wsi, regionu i kraju, angażując się w jego rozwój i pielęgnowanie lokalnych tradycji.

 

Jesteśmy przekonani, że taka strategia działania przyczyni się do wychowania świadomych, odpowiedzialnych i zaangażowanych obywateli, którzy będą z dumą pielęgnować dziedzictwo swojego regionu i aktywnie uczestniczyć w życiu społeczności lokalnej.

Publiczna Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Cieciułowie
46-325 Rudniki | Cieciułów 19 | tel. +48343593620
Projekt i realizacja: netkoncept.com
SkyCMS strony i portale internetowe